USEUROPEAFRICAASIA中文
Jiangsu / My Jiangsu Story

"My story with taxi drivers in Jiangsu" - Kana Saegusa

(chinadaily.com.cn) Updated: 2015-12-01 14:22

我和江苏出租车司机故事

Kana Saegusa, a Japanese student, came to China for the first time in September. She wants to tell her story with two taxi drivers here.

今年南京8月底热得像火炉一样,我第一次来中国,并从9月开始在南京学汉语。这次我来介绍有关南京出租车司机的故事。

我坐出租车,司机几乎每次都问我是哪国人。因为在日本的时候,我每天都听到中日关系的新闻,所以刚刚来南京的时候,我紧张地回答我是日本人。我碰到的司机们之中有两位给我留下了深刻的印象。第一位是对日本很感兴趣的司机。他问了我很多关于日本的事情,然后好几次练习说你好、谢谢等很简单的日语。我跟他聊天聊得兴高采烈,我原有的不安没有了。

第二位司机说话很直接。他说“我喜欢日本的老百姓,可是日本政府不好!”我刚听到这句话的时候,非常惊讶。他一直对我说日本的新安保法案、钓鱼岛之类的问题。最后,他要我作为一个日本人谈谈自己的意见。我的意见跟他的不一样,可是他听我说的话并没生气,反而理解我的意思。

通过上述经历,我认为南京人很热情有礼貌,对日本真的关心,他们掌握了有关日本的丰富知识。其实,日本也有这样的情况。中日之间有应该克服的障碍,但是我们也应该相互关注。我认为这是因为两方都知道我们相互之间是很重要的伙伴。这个是在我日常生活中发生的小故事,但也是一个思考中日关系的好机会。

Facebook @Jiangsu,China

My Chinese Dream

'My Chinese Working Day': An Australian's story

For a scholar focusing on Australia's public diplomacy, working as a recreational manager in China may never be part of his career path. But Bradley McConachie does have lots to say now about his special experience at a resort in the picturesque tropical coastal city of Sanya in South China's Hainan province.

My China Story

Getting my first hair cut in Ningbo

One of the potentially most traumatic things a girl has to go through is finding a new hairdresser.

...