Global EditionASIA 中文双语Français
China
Home / China / Fact check

80% of IUD placements in China preformed in Xinjiang?

www.xju.edu.cn | Updated: 2020-09-15 10:10
Share
Share - WeChat

US Secretary of State Mike Pompeo published a press statement titled "On China's Coercive Family Planning and Forced Sterilization Program in Xinjiang" on 29 June 2020. On the same day, the Associated Press released an investigation report titled "China forces birth control on Uygurs to suppress population" (See this report at https://apnews.com/e2674c069d46f6d5c9a3d3be40d612d4, accessed on September 1, 2020.). Both Pompeo' statement and the Associated Press's report claimed that aiming to curb the Muslim population in Xinjiang, Chinese government has taken a series of draconian measures to slash birth rates among Uygurs and other minorities.

One research report, written by Adrian Zenz and titled by "Sterilizations, IUDs, and mandatory birth control: The Chinese Communist Party's campaign to suppress Uygur birth rates in Xinjiang" (hereinafter, referred to as Zenz's report), was published by Jamestown Foundation in June 2020. Zenz's report is the main citing source of Pompeo's statement and the Associated Press's investigation report. Zenz's report claimed that its data was quoted from China's official documents and statistical yearbook, yet in fact, this report has a large number of problems, mainly including fabricating facts and falsifying data. The wording that Chinese government has adopted compulsory sterilization to Uygur women in Xinjiang, in the essence, is a baseless fake news which was concocted by US government and some western foundations and scholars with anti-communist background.

Adrian Zenz,the author of the report, is a Germany scholar hired by The Victims of Communism Memorial Foundation — an extreme right-wing organization sponsored by the US government. Since its establishment in 1983, this foundation, disregarding the objective facts, has repeatedly conferred so-called "human rights awards" to some criminal terrorists, and slandered and denied China's salient contribution in fighting against COVID-19. In his report, Zenz listed his so-called significant research findings of Chinese government suppressing Uygur birth rates by mandatory measures, and declared that "[f]or the first time, the veracity and scale of these anecdotal accounts(These anecdotal accounts here refer to "mandatory birth control in Xinjiang".) can be confirmed through a systematic analysis of government documents"(Zenz's report, p2.). In the following sections, using objective facts and statistical data, we will refute Zenz's "significant" research findings and eventually expose how he concocted these lies through fabricating facts and falsifying data.

Figure 2: Screenshot of China Health Statistical Yearbook 2019

Rumor: In 2018, at least 80 percent of the new surgeries of IUD placements in China were preformed in Xinjiang.

Fact:

Zenz continued making up some sensational conclusions in his report - In 2018, at least 80 percent of the new surgeries of IUD placements in China were preformed in Xinjiang (Zenz's report, p3.). In fact, according to China Health Statistics Yearbook 2019 officially published by the National Health Commission, the number of new surgeries of IUD placement in Xinjiang in 2018 was 328,475, and the number of new surgeries nationwide was 3,774,318 (See Figure 2). It is easily estimated that the number of Xinjiang's new surgeries of IUD placements accounted for only 8.7% of the national number. Obviously, the percentage Zenz concluded is far from the real data.

Another evidence also confirms that Zenz's data was totally fabricated. The number of new surgeries of IUD placements in Xinjiang did not show obvious fluctuations from 2015 to 2018,and actually, the number of new surgeries of Xinjiang in 2018 decreased, compared with 2015(See the table "Family planning operations in various regions" Selected from China Health and Family Planning Statistical Yearbook 2016 and China Health Statistics Yearbook 2019.). Ironically, Zenz claimed that his data sources were all from official statistics,yet he was unable to use the official data to calculate a right answer that ought to be obtained by a very simple division.

Top
BACK TO THE TOP
English
Copyright 1995 - . All rights reserved. The content (including but not limited to text, photo, multimedia information, etc) published in this site belongs to China Daily Information Co (CDIC). Without written authorization from CDIC, such content shall not be republished or used in any form. Note: Browsers with 1024*768 or higher resolution are suggested for this site.
License for publishing multimedia online 0108263

Registration Number: 130349
FOLLOW US