
1

(Translation)

Things to Know about All the Lies on Xinjiang:
How Have They Come About?

In recent years, manipulated and encouraged by the anti-China
forces in the United States, some truth-bending “academic institutions”,
rumor-mongering “experts and scholars” and “amateur actors” with no
moral scruples have created a chain of lies to defame Xinjiang and
mislead international public discourse, often through dirty funding,
fact-twisting stories and massive smear campaigns.

Truth shall not be tainted, the world should not be deceived and
narrative about Xinjiang mustn’t be distorted. The recent reports by
independent US news website thegrayzone.com and Australian
publication Australian Alert Service, and a series of press conferences
held by the Xinjiang Uyghur Autonomous Region have revealed the truth
about the fraudulent Xinjiang-related “databases” and the so-called
“witness testimonies” and, with abundant facts and figures, exposed the
real mastermind behind them. Let us get to the bottom of what’s going on
and reveal the ins and outs of the lies about Xinjiang.

I. As early as in the last century, the United States and other Western
countries started to support separatist and terrorist activities in Xinjiang
out of geopolitical purposes in order to destabilize China and contain its
development.

◆During the Cold War, British scholar Bernard Lewis concocted the
theory of “arc of crisis” aiming to fracture countries from the Middle East
to India based on ethnic lines to divide the Soviet Union. Zbigniew
Brzezinski, the National Security Adviser to President Carter, argued that
the United States must prevent the realization of “the age-long dream of
Moscow to have direct access to the Indian Ocean”. The United States
then launched Operation Cyclone, which lasted from 1979 to 1989 and
cost up to US$630 million each year. Together with Saudi Arabia and
Britain, the United States provided funding, equipment and training for
Muslim guerrillas fighting against the Soviet Union.



2

◆Right after the Cold War ended, the United States and Britain
started to use Xinjiang as a leverage to contain China, by supporting
separatist and terrorist forces. The neoconservative forces in the US
pivoted from the Soviet Union to containing China’s influence in Central
Asia. US and British intelligence agencies supported Pan-Turkism in
order to weaken Russia and China and serve their agenda of maintaining
a unipolar world. Over the years, there emerged a number of anti-China
institutions and extremist groups seeking a state of “East Turkistan” or
“independence” of Xinjiang, including the World Uyghur Congress and
the East Turkistan Government-in-Exile. Since 2004, the National
Endowment for Democracy has funneled US$8.76 million to Uyghur
diaspora groups campaigning against China’s policies in Xinjiang. The
above-mentioned factors have caused the rapid spread of radical ideas in
Xinjiang. Terrorists entered Xinjiang from the battlefields in Afghanistan,
Pakistan and Syria. Some violent terrorist organizations overtly clamored
for targeting and attacking Chinese nationals. Between 1997 and 2014,
the Eastern Turkistan Islamic Movement (ETIM) frequently plotted and
carried out terrorist attacks, which claimed more than 1,000 civilian lives.

◆The CIA suggested in 2003 that should the US find itself in a
crisis or confrontation with China in the future, the option of using the
“Uyghur card” as a means of exerting pressure should not be taken off the
table. Under this strategy, the United States, Britain and their allies,
latching on to the Cold War mentality, have directed their intelligence
establishments and anti-China scholars to mobilize Uyghur diaspora
groups in spinning out misinformation about the so-called severe
oppression of Uyghur Muslims in Xinjiang, which was spread by
mainstream Western media in a coordinated manner. Here are what they
seek to achieve:

First, a false impression that Muslims in Xinjiang support
“independence”. This is often done by instigating certain groups to carry
out separatist activities to make the public believe people in Xinjiang all
want an independent state.

Second, the illusion that the ETIM is for peace. Nothing has been
said about relevant groups’ close ties with Al-Qaeda and their violent and
terrorist rhetoric. In November 2020, former US Secretary of State Mike
Pompeo even removed the ETIM from the US list of foreign terrorist
organizations.

Third, the false claim of human rights violations in Xinjiang. Some
organizations including Human Rights Watch have fabricated reports on
Xinjiang, but their sources are just a small group of extremely anti-China
overseas Uyghurs. The baseless accounts in those reports were further
hyped up and spread by institutions such as the Australian Strategic
Policy Institute (ASPI).



3

◆In January 2017, then US Democratic Congresswoman Tulsi
Gabbard noted that under US law, it is illegal for anyone to provide
funding or support for the Al-Qaida, ISIS or other terrorist organizations.
However, the US government has long been, directly or indirectly,
providing funds, weapons and intelligence support to these organizations
through certain countries in the Middle East.

◆Lawrence Wilkerson, Chief of Staff to former Secretary of State
Colin Powell and retired US Army Colonel, when speaking at the Ron
Paul Institute in August 2018 on the threefold purposes of the US
presence in Afghanistan, stated unabashedly that “the third reason we
were there [in Afghanistan] is because there are 20 million Uyghurs [in
Xinjiang]. The CIA would want to destabilize China and that would be
the best way to do it to foment unrest and to join with those Uyghurs in
pushing the Han Chinese in Beijing from internal places rather than
external”.

◆In a video interview in 2015, Sibel Edmonds, a former interpreter
with the FBI, talked about how the US had planned and acted to
destabilize Xinjiang. She said that “Xinjiang is the entry artery of energy.
We want to, gradually and internally, play the gender card and the race
card. For that part of the world, we want to play the minority without land.
We say we are going to help them and they are being oppressed, Chinese
are gunning them down and torturing them.” The plan of the US is to
copy the tactics used in Afghanistan, Ukraine and Iraq to Xinjiang,
making an issue out of thin air and exploit it. “We hope Xinjiang to be the
next Taiwan. As Western nations, we never cared about people. That is
not within our interest area, unless it can be utilized, capitalized upon to
get our objective.”

https://citizensparty.org.au/special-report-xinjiang-anglo-americans-sp
onsor-east-turkistan-campaigns

II. Adrian Zenz, by piecing together dubious information,
irresponsibly claimed that millions of Uyghurs in Xinjiang are under
detention. He is a far-right fundamentalist Christian, who bases his
research on radical media reports and speculations.

◆Zenz is a so-called “senior fellow for China studies” with the
far-right Victims of Communism Memorial Foundation, an organization
established by the US government in 1983 and is known for preaching
regime change. The Foundation trumpets the “double genocide” theory
that seeks to rewrite the history of the Holocaust and portrays
communism as evil akin to Hitler’s fascism. Zenz’s politically-charged
research on Xinjiang has been regarded by the Foundation as an
important weapon.



4

◆The Victims of Communism Memorial Foundation is an
outgrowth of the National Captive Nations Committee founded by the
Ukrainian nationalist Lev Dobriansky. Its co-chairman, Yaroslav Stetsko,
was a senior leader of the Bandera faction of the Organization of
Ukrainian Nationalists (OUN-B), a fascist militia. Both helped found the
World Anti-Communist League, which was described by journalist Joe
Conason as “the organizational haven for neo-Nazis, fascists, and
anti-Semitic extremists from two dozen countries”.

◆Zenz is a Christian evangelical eschatologist who believes that he
is “led by God” on a “mission” against China. He is a lecturer at the
European School of Culture and Theology, the German branch of the
Columbia International University of the United States. This University
considers the “Bible [to be] the ultimate foundation and the final truth in
every aspect of our lives”, and its mission is to “educate people from a
biblical worldview to impact the nations with the message of Christ”.

◆Zenz does not truly care about the Muslim community. A search
of his Twitter profile returns no tweets concerning the rise of
Islamophobia in the West, or US wars and drone strikes against
Muslim-majority countries. His only Tweet concerning Muslims that is
unrelated to China is a denial that there is a double standard in how
violence is judged when committed by whites and by Muslims.

◆In September 2018, Zenz published an article in the Central Asian
Survey journal, claiming that “Xinjiang’s total re-education internment
figure may be estimated at just over one million.” This conclusion comes
from a single report by Istiqlal TV, a Turkey-based Uyghur exile media
organization. The report released an unverified table of “re-education
detainee figures” allegedly “leaked” by the Chinese government,
according to which a total of 892,000 individuals from 68 counties in
Xinjiang had been detained as of spring 2018. The inflated figure was
cited from a report by Radio Free Asia (RFA), a US-funded news agency
formed by the CIA during the Cold War for anti-China propaganda. In
addition, Istiqlal TV is no neutral media outlet. It advocates separatism
and attracts various extremist figures. Abdulkadir Yapuquan, leader of the
East Turkistan Islamic Movement (ETIM), a UN Security Council listed
terrorist organization, is a regular guest of it.

◆By cobbling together dubious sources, Zenz extrapolates an
extremely broad estimate “at anywhere between several hundred
thousand and just over one million”. While admitting that “there is no
certainty” to this estimate, he insisted that it is nevertheless “reasonable to
speculate”. He attempted to shirk responsibilities for the reliability of the
numbers. As time moves on, Zenz continued to pump up his speculative
estimate of Uyghur detainees. Speaking at an event organized by the US



5

mission in Geneva in March 2019, he stated that “although speculative, it
seems appropriate to estimate that up to 1.5 million ethnic minorities
[have been interned in Xinjiang].” Zenz mentioned his estimate again in a
November 2019 interview with RFA, claiming that China has detained
1.8 million people.

◆Western governments and media have accepted or even
propagated the narratives of Zenz, instead of questioning his research
based on irresponsible speculations. He became a US-recognized
“pundit” on Xinjiang and wrote commentaries for mainstream US media
outlets including The New York Times, The Washington Post, CNN, and
Democracy Now!. On 3 December 2019, the US House of
Representatives adopted the Uyghur Human Rights Policy Act of 2019,
calling on the Trump administration to impose sanctions on China over
the alleged internment of over one million Uyghurs and other
predominantly Muslim ethnic minorities in China. Testifying before the
House Foreign Affairs Committee on 10 December, Zenz took a victory
lap of sorts to celebrate the passage of the Act at the Congress, and used
the occasion to call for opening up a new front against China and starting
a US investigation into “involuntary labor in relation to Xinjiang.”

https://thegrayzone.com/2019/12/21/china-detaining-millions-uyghu
rs-problems-claims-us-ngo-researcher/

III. The so-called research findings published by Zenz and others are
full of blatant data faking and fraudulent claims. They confuse
speculation with hard facts, blur the lines between propaganda and
academic research, and fabricate anti-China narratives based on ideology.

◆Zenz’s “paper” on “forced sterilization” in Xinjiang was quoted
by former US Secretary of State Mike Pompeo, who cited Zenz’s name
and “paper” to level his genocide allegation. This “paper” was also cited
by the Associated Press, CNN and others, who apparently did no reality
check at all on his research. The “paper” has never been published by any
academic journals, or gone through any peer review. It was only released
by the Jamestown Foundation founded under the direction of former CIA
Director William J. Casey as an extra-governmental channel to pay Soviet
dissidents and, in essence, as a front-line tool of the CIA.

◆Zenz’s “research” based on no academic contexts, and his “paper”
fraught with loopholes and data misuse, would fail to pass any academic
publication review. His “major finding” was the claim that in 2018, “80
percent of all net added IUD placements in China… were performed in
Xinjiang.” It sounds like 80 percent of China’s IUD insertions were
carried out in Xinjiang.

The original source of Zenz’s claim, the 2019 China Health



6

Statistics Yearbook, shows that the number of new IUD insertion
procedures in Xinjiang in 2018 accounted for only 8.7 percent of China’s
total. (The total number of IUD insertion procedures in 2018 nationwide
was about 3.77 million, among which about 330,000 were in Xinjiang.)
Zenz then coined the phrase “net added IUD insertions”, and found that
the number of “net added IUD insertions” in China was around 300,000
(IUD added minus those removed), while the number in Xinjiang was
around 239,000. He then concluded that the number of “net added IUD
insertions” in Xinjiang accounted for about 80% of the national total.

According to his logic, and take Henan Province for example, it
registered a “net added IUD insertions” of 206,000, accounting for 69%
of the national total. Adding the percentage of Xinjiang (80%) and that of
Henan (69%) would be more than 100%, which makes no sense at all.
Through this cunning trick, Zenz got the incendiary figure of 80%, but
still he could not make out a good case. He manipulated data to produce a
false impression that the majority of women in Xinjiang were forcibly or
even compulsively sterilized.

◆A chart in Zenz’s “paper” claims that new IUD placements in
Xinjiang average between 800 and 1,400 per capita each year, which
means each woman in the region would have to undergo 4 to 8 IUD
insertion surgeries every day. The figures simply make no sense.

◆Zenz interpreted a photograph as part of an “effort to enforce the
thorough implementation of increasingly intrusive birth control efforts”.
But those in the center of the photograph don’t look like people of
childbearing age. As a matter of fact, the photo is taken from an article by
China News Service about a local poverty alleviation program in
Xinjiang. The two elderly people in the photo were seeing the doctor for
free, as part of the free health check-ups and medical consultation offered
to local residents under the program. The mix-up shows that Zenz either
does not understand the Chinese language or knows little about the basic
situation in Xinjiang.

◆In his “paper”, Zenz tried to distort facts and framed any
government spending on public health as part of the “genocide” policy,
such as the US$5 billion funds provided by the Chinese central
government between 2013 and 2017 to support healthcare and family
planning programs in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region and the
Xinjiang Production and Construction Corps. When citing figures to
make his argument, Zenz left out data on maternal and infant mortality
reduction in Xinjiang. If China were really intending a “genocide” against
the Uyghurs in Xinjiang, there would have been no need to work so hard
to reduce maternal and infant mortality.

◆When a “scholar” like Zenz was asked for opinion by public



7

relations companies or think tanks in Washington, no one questioned his
qualifications. It was only after an independent media investigation that it
was found he didn’t have the right academic credentials. Zenz blatantly
misused data in order to draw biased conclusions about “genocide”,
which were then used by the US government and some of its hardliners to
disrupt diplomacy between China and the US. For political elements who
want Sino-US relations to deteriorate further, Zenz happened to be of
great use.

◆The academic community in the US is facing tremendous pressure
of censorship and self-censorship. Speaking the truth or questioning
Zenz’s claims in the media often comes with a price. Zenz once
threatened to sue Joshua M. Landis, a well-known American expert on
Syria, because Landis retweeted an article on the thegrayzone.com
exposing Zenz. Landis’ tweet was later deleted.

◆During the Bush administration, the US State Department used the
media and Congress to manipulate public opinion and make up a story
about Iraq’s weapons of mass destruction. Now on Xinjiang, the same
trick is being used to manipulate the media, Congress and even the
public.

◆The US intervention campaign against Xinjiang actually started in
the 1990s. The House of Representatives Committee on Foreign Affairs,
backed by its then chair and Congressman Tom Lantos, a supporter of
subverting foreign governments, received some “Uyghurs in exile” who
made similar testimonies about forced abortion and so on. The organizers
of this campaign tried to stop Bill Clinton and his administration from
granting China most favored nation (MFN) status, but they failed.

https://thegrayzone.com/2021/02/18/us-media-reports-chinese-genoc
ide-relied-on-fraudulent-far-right-researcher/

IV. A “report” released by the Australian Strategic Policy Institute
(ASPI) in March 2020 claims that “more than 80,000 Uyghurs were
transferred out of Xinjiang to work in factories across China between
2017 and 2019”. In fact, this “report” is full of loopholes and lacks the
minimum factual basis.

◆The ASPI is not an independent, impartial research institute. It
receives funding from the Australian Department of Defence, NATO, the
US State Department, the British Foreign and Commonwealth Office, and
arms producers such as Lockheed Martin from the US.

◆The lead author of the “report” is Vicky Xiuzhong Xu, an
anti-China individual who has defended the Falun Gong cult and
described Chinese-Australians who oppose the violent rioters in Hong
Kong as being “brainwashed” by the Chinese government.

https://thegrayzone.com/2021/02/18/us-media-reports-chinese-genocide-relied-on-fraudulent-far-right-researcher/
https://thegrayzone.com/2021/02/18/us-media-reports-chinese-genocide-relied-on-fraudulent-far-right-researcher/


8

◆The “report” is self-contradictory and does not add up. For
example, on the one hand, it decries the “isolation” of the minority
workers who “speak almost no Mandarin” and whose “communication
with locals is largely non-existent.” On the other hand, it denounces
Mandarin language classes offered to workers as insidious “political
indoctrination”.

◆The “report” presents no original evidence on “forced laborers”,
but cites anonymous “testimonies” from an obscure, far-right online blog
called “Bitter Winter”. The blog is a project of the Center for Studies on
New Religions (CESNUR), an Italy-based organization that supported
various cult organizations such as Falun Gong, Aum Shinrikyo, and the
Church of Almighty God (Eastern Lightning).

◆The Australian media has suppressed the criticism of the “report”
and attempted to manipulate public opinion. Shortly after the release of
the “report”, the Australian Broadcasting Corporation aired a program on
the lead author, Vicky Xiuzhong Xu. According to a Chinese-Australian
interviewed by the program, the interviewer pushed him to praise Vicky’s
research on Xinjiang and made it clear that they were not looking for
negative comments. A Chinese Muslim living in Australia revealed that
Australian media outlets often attempt to manipulate Chinese-Australians
into echoing the official narrative on China, and said that an interviewer
from SBS, a television network funded by the Australian government,
“wanted me to confirm her narrative that the Chinese government had
operatives following me and were actively suppressing me in Australia”.

https://thegrayzone.com/2020/03/26/forced-labor-china-us-nato-arm
s-industry-cold-war/

V. When the slanderous claims against China were ready for use,
instead of verifying their veracity, some Western media outlets rushed to
hype them up. To create fake news, the BBC even went so far as to pay
for “evidence”.

◆Barrie VVeiss, a former British media professional, revealed in
detail on social media the entire process of Western media concocting
fake news about Xinjiang. He pinpointed an important source of the fake
news to be the anti-China activist Adrian Zenz. Zenz, who had initially
rejected the BBC invitation to look for “evidence” against China,
changed his mind after receiving a commission from the BBC.

◆In July 2019, Zenz tweeted: The BBC commissioned my research.
They asked the first time whether it could be done. I said “no”, too hard,
too little evidence. They asked again. I said: “let me see what I can find”.
Well, the resulting findings now total 17,000 words and 163 footnotes.

◆After Zenz published his so-called “The Karakax List: Dissecting



9

the Anatomy of Beijing’s Internment Drive in Xinjiang”, Western media
outlets such as CNN, BBC, The New York Times, The Wall Street Journal
and Deutsche Welle rushed to cite the so-called “conclusions”, without
any investigation or verification, to badmouth and spread lies about
Xinjiang’s counter-terrorism and de-radicalization measures. Some even
tagged their coverage as “exclusive” to steal public attention. However,
when China released documentaries on fighting terrorism in Xinjiang,
these same media outlets all went into silent mode and turned a blind eye.

◆On 10 February 2021, at the fourth Press Conference on
Xinjiang-related Issues co-hosted by the Ministry of Foreign Affairs and
the Xinjiang Uyghur Autonomous Region, Xu Guixiang, Deputy Director
General of the Publicity Department of the CPC Committee of the
Xinjiang Uyghur Autonomous Region, commented on BBC’s habitual
practice of fabricating stories and creating troubles on Xinjiang-related
issues. “I had taken an interview by BBC in Xinjiang myself,” said Xu.
“We showed our greatest sincerity by making the best possible
arrangements for their visit. We were open and candid in our conversation,
and met all their interview requests. The coverage they produced later,
however, completely distorted the facts,” Xu added. “Not long ago, the
journalists from BBC took videos of the local residents in Aksu
Prefecture without their consent. And without interviewing even one
Uyghur, they claimed to have obtained solid evidence of ‘massive forced
labor’ in Xinjiang. What they had was nothing but a few non-live-action
satellite images and the so-called reports churned out by anti-China
elements. They even publicly pressed foreign companies that have
invested and built factories in Xinjiang to pull out their investment.”
“Such moves trampled the ethics of journalism, deviated from the
principles of objectivity, impartiality and fairness, and ran counter to facts.
They have fully exposed BBC’s vicious intention of spreading lies and
rumors against Xinjiang to serve political purpose, and ruined its
reputation as a well-known international media outlet.”

◆On 6 August 2020, “China Uighurs: A model’s video gives a rare
glimpse inside internment”, a news report edited by BBC Beijing
correspondent John Sudworth based on a video clip shot by a drug dealer
and several text messages, alluded that the Chinese government held
large numbers of Uyghurs in detention camps and put them under torture
and abuse. Merdan Ghappar, the man appearing in the video, is a criminal
arrested and convicted in accordance with the law for drug trafficking.
According to Chinese laws and regulations, it is a normal procedure for
him to return to his place of origin and report to local authorities after
being released from prison. However, Sudworth purposefully
misinterpreted it as the government’s attempt to send Ghappar into the
internment camp. As in other Sudworth-made stories, the report is filled



10

with disinformation such as separation of families in Xinjiang, forced
sterilization of Uyghur women, and millions of Uyghurs and ethnic
minorities held in internment camps. Citing unverified document urging
for repentance and surrender, text messages from Ghappar and radical
views of the criminal’s exiling uncle Abdulhakim Ghappar,
pseudo-scholar Adrian Zenz and anti-China elements such as James A.
Millward, this ideologically biased report made groundless accusations
against China’s ethnic and religious policies.

◆On 12 January 2021, The New York Times published Amelia
Pang’s article “It Took a Genocide for Me to Remember My Uighur
Roots” in its Opinion section. Using her 1/8 Uyghur origin, Pang
portrayed herself and her family as victims of the so-called “genocide” by
the Chinese government. The truth is, Pang has never been to China, yet
she claimed that “China’s pressured assimilation insurance policies
nonetheless reached me”. During her five years of service at The Epoch
Times, the mouthpiece of the Falun Gong cult, Pang published at least 17
articles to promote the cult organization and fabricated a large number of
exaggerated and unfounded anti-China reports. In October 2020, The New
York Times published an article on the true face of The Epoch Times,
calling it “a force in right-wing media”, “pushing dangerous conspiracy
theories” and “feed[ing] the online fever swamps of the far right”. Yet
only a few months later, the newspaper took a totally different position,
which puts its professionalism, authenticity and motives in serious
question.

◆At the webinar “Genocide in Xinjiang? — A Discovery Zoom
Panel”, Daniel Dumbrill, a famous Canadian YouTuber, pointed to the
inconsistent statements given by a “genocide survivor” widely-reported
on CNN and BBC in different interviews. It was also found that the
Chinese government renewed her passport when she claimed to be under
arrest. The date of renewal is the only pixelated information on her
passport that appeared in the CNN footage.

VI. The Network of Chinese Human Rights Defenders (CHRD) is
the first organization to propagate that China has detained millions of
ethnic Uyghurs in Xinjiang. With the support of the US government, the
organization used crude and clumsy research methods and the
conclusions produced are seriously flawed.

◆The CHRD is a Washington-based NGO backed by the US
government. It is directly funded by the US government and receives a
large amount of financial support from the National Endowment for
Democracy (NED), an organization controlled by the US government to
promote regime change. Over the years, the CHRD has been working on



11

behalf of far-right opposition figures who have glorified colonialism and
appealed for the “Westernization” of China.

◆In 2018, the CHRD submitted a report to the UN Committee on
the Elimination of Racial Discrimination — which was often falsely cited
by Western media outlets as a UN-authored report. The CHRD claimed
that the figures in the report were “based on interviews and limited data”.
But in fact, they interviewed only eight Uyghurs. (The Uyghur population
in Xinjiang was 12,718,400 in 2018.) Based on these few samples, the
CHRD extrapolated estimates that “at least 10% of villagers […] are
being detained in re-education detention camps, and 20% are being
forced to attend day/evening re-education sessions in the villages or
townships, totaling 30% in both types of camps”. Then, by applying the
estimated ratio to the total population of Xinjiang, the CHRD absurdly
concluded that one million ethnic Uyghurs have been detained in
“re-education detention camps” and two million more have been “forced
to attend day/evening re-education sessions”.

◆Taking the groundless CHRD report as reliable data, the US
government accused China of “arbitrary detention” of “at least 800,000,
and possibly more than 2 million, Uighurs and members of other Muslim
minorities in internment camps”. Testifying before the Senate Foreign
Relations Committee in 2018, State Department official Scott Busby
stated that this “is the US government assessment, backed by our
intelligence community and open source reporting.”

https://thegrayzone.com/2019/12/21/china-detaining-millions-uyghu
rs-problems-claims-us-ngo-researcher/

VII. The “First Independent Report” on Xinjiang which was widely
reported in Western media actually came from an institution funded by a
sham university.

◆In March 2021, the Newlines Institute for Strategy and Policy, a
self-styled think tank, published the so-called “first independent report”
on Xinjiang. The report claims that China has breached “each and every
act” of the Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of
Genocide in its treatment of Uyghurs in Xinjinag. The report and the
Institute received extensive coverage by mainstream media outlets such
as CNN, The Guardian and the Canadian Broadcasting Corporation.

◆Founded in 2019 and based in Washington D.C., the Newlines
Institute purportedly aims to “enhance US foreign policy based on a deep
understanding of the geopolitics of the different regions of the world and
their value systems”. Its founder and president once served as a member
of the advisory board for the US military’s Africa Command. Anti-China
scholar Adrian Zenz is also on its team.



12

◆Tom Fowdy, an Oxford graduate and East Asia specialist, revealed
in Chollima Report, a website he runs, that the Newlines Institute is
actually a front for the Institute of Islamic Thought, an Islamist
neo-conservative organization in the US linked to Egypt’s Muslim
brotherhood, whose members have pleaded guilty to sponsoring
terrorism.

◆The Newlines Institute is funded by Fairfax University of America
(FXUA), an unaccredited sham university formerly known as Virginia
International University. In 2019, state regulators of Virginia found the
academic quality and rigor of FXUA’s online education “patently
deficient” and the university’s certificate to operate was almost revoked.
Data from the US Department of Education show that between 2020 and
2021, the university has 153 registered students, and its official Twitter
account has only 13 followers.

◆The advisory board of the FXUA is composed of heads of military
contractors. The Consolidated Analysis Centers Incorporated (CACI),
which was involved in the Abu Ghraib prison incident in Iraq, is one of
them.

◆According to a report carried by Xinhuanet in 2007, lawyers from
the US Center for Constitutional Rights note that a group of more than
250 former Iraqi prisoners filed a lawsuit against CACI for torture during
interrogation in Iraq.

https://thegrayzone.com/2021/03/17/report-uyghur-genocide-sham-un
iversity-neocon-punish-china

VIII. The World Uyghur Congress (WUC) is an international
separatist network. One of WUC’s affiliate organizations, the right-wing
Uyghur American Association (UAA), advocates a hardline China policy,
and believes in violent activities to achieve its goals. The US government
has supported and subsidized Uyghur extremist organizations through the
National Endowment for Democracy (NED). In the name of promoting
and protecting Uyghur human rights, these organizations attempt to stoke
Western hostility against China, with the aim of subverting China and
establishing an “East Turkistan” nation-state in Xinjiang.

◆The WUC is a far-right, anti-communist,ultra-nationalist
organization made up of Uyghur separatists in exile; its mission is to
subvert China and establish an “East Turkistan” nation-state.
Headquartered in Munich, the WUC is an international umbrella
organization with 33 affiliates in 18 countries and regions, including the
Uyghur American Association, the Uyghur Human Rights Project, and
Campaign for Uyghurs.

◆Under its cover as a “human rights organization”, the WUC is in



13

fact a separatist network funded and directed by the US, and a key
organization in Washington’s attempt at a new Cold War against China. In
collusion with the NED and Radio Free Asia (RFA), an anti-China media
outlet, the WUC is tightly aligned with Washington’s foreign policy
agenda which seeks to contain and impede the rise of China.

Many leading members of the WUC have served in senior positions
in anti-China media outlets, including the RFA and Radio Liberty. For
example, Omer Kanat, Chairman of the WUC Executive Committee, was
RFA’s senior editor from 1999 to 2009.

◆The WUC relies heavily on US funding. Since its inception, the
WUC has received support from the NED.

Since 2016, the NED has provided the WUC with as much as
US$1.284 million, and millions of dollars of additional funding to WUC
affiliates.

In 2018, NED funding to the WUC and its affiliates reached nearly
US$665,000, and in 2019, US$960,000, up by almost 50%.

In 2020, the NED boasted that it had given Uyghur groups
US$8.758 million since 2004, and claimed to be “the only institutional
funder for Uyghur advocacy and human rights organizations”.

◆In addition to funding from the NED, the WUC and its affiliates
have other means to collect money. For instance, on the WUC website,
there is a donation portal allowing two types of donation: one-time
donation and monthly recurring donation. One only needs to enter bank
card information and the money will go immediately to the WUC.

◆In recent years, the WUC and its affiliates have used these funds
to churn out fabricated stories such as “alleged concentration camps that
detain millions of people” and “The Karakax List” in collaboration with
Western media outlets hostile to China. They have worked with
pseudo-scholars such as Adrian Zenz to clamor for a new Cold War
against China and to label China’s Xinjiang policy as “genocide”. And
they have called on countries to impose sanctions and boycott China.

◆Although claiming to be “peaceful and nonviolent”, the WUC and
its affiliates have established connections with the far-right Turkish group
Grey Wolves, which has engaged in violent activities from Syria to East
Asia.

In July 2015, the ETIM instigated large-scale anti-China
demonstrations in Ankara and Istanbul. Hundreds of demonstrators
chanting religious slogans attacked in front of the Topkapi Palace a group
of Asian tourists, who turned out to be South Koreans. Devlet Bahçeli,
leader of the Turkish MHP, a party closely connected to the Grey Wolves,
defended the attacks with extremely racist comments: “How are you
going to differentiate between Korean and Chinese? They both have



14

slanted eyes.”
In August of the same year, the Grey Wolves and “East Turkistan”

forces carried out a bomb attack at the Erawan Shrine in Bangkok,
Thailand, killing 20 people. The attack was allegedly in retaliation for
“the Thai government’s decision to repatriate a group of Uyghurs to
China”. These “East Turkistan” elements were trying to travel illegally
through Thailand to Turkey and Syria to join the ETIM or other extremist
groups in those regions.

◆While establishing ties with far-right organizations in Turkey, the
main representatives of the WUC called on Turkey to take
“interventionist actions” against China, similar to what it did in Libya and
Syria.

Wearing Turkish military uniforms, Uyghur militants released a
video on the Turkish side of the Turkish-Syrian border in which they
threatened to “wage war against China”. Some militants held up guns and
threatened in the Chinese language to “kill all the Chinese people”, and
then chanted jihadist slogans.

◆The UAA was founded in 1998 and has received millions of
dollars in funding from the NED. In recent years, the UAA has worked
closely with Washington and other Western governments to promote
hostility toward China.

“The National Endowment for Democracy has been exceptionally
supportive of the UAA,” stated Nury Turkel, former UAA President, in
2006, “providing us with essential funding”. The goal of the UAA is to
exploit Washington’s support to promote regime change in China.

Many important allies of the UAA are anti-Muslim, far-right
elements in Washington, including Republican Congressman Ted Yoho,
the Family Research Council, as well as the FBI.

◆While the UAA claims to represent the interests of China’s
Uyghur and other Muslim minorities, many of its closest allies are in fact
anti-Muslim, far-right forces and figures, such as ultra-conservative
Republican Congressman Ted Yoho, the Family Research Council that
practices Christian fundamentalism, and the FBI that is notorious for
spying on American Muslims, deliberately concocting terrorist plots, and
entrapping Muslim-American youths.

Kuzzat Altay, the current president of the UAA, often makes
pro-American and anti-China statements on social media, supporting the
launch of a new Cold War against China, applauding the Trump
administration’s trade and technology war with China, and saying that all
countries should treat China as a criminal.

During the pandemic, the UAA and members of its affiliate
organizations spread far-right rhetoric, incited hatred against Asians,



15

called COVID-19 the “China virus”, and slandered China as waging a
“virus war” on the world and “purposefully, intentionally exporting the
virus to cause the pandemic.”

On 21 March 2021, organized by the UAA, some
US-government-funded Uyghur extremists disrupted a gathering against
anti-Asian racism in Washington D.C. They barked anti-China slogans
such as “Wipe out China!” and drove vehicles adorned with signs bearing
slogans such as “Boycott China” and “CCP killed 80 million Chinese
people.” Their heckling of anti-racist demonstrators was heavily
criticized and widely condemned on social media in the United States.
The UAA then tried its best to distance itself from extremism and racism,
but refused to retract its slogans such as “Wipe out China!”

◆Many key members of the UAA set up a military training
organization called “Altay Defense” and arranged for US military
instructors to conduct weapons training for members of Uyghur separatist
movement. The UAA claims that all the training was provided by former
US special forces officers, such as James Lang, a US Defense
Department weapons trainer and former US Army Ranger who served in
the wars in Afghanistan and Iraq.

Faruk Altay, the head of Altay Defense, is brother of UAA president
Kuzzat Altay and nephew of former WUC president Rebiya Kadeer. He is
also a right-wing, anti-communist, ultra-nationalist, as shown by his
remarks on social media. Participants in Altay Defense training sessions
also included UAA’s incumbent president Kuzzat Altay and Bahram
Sintash, a member of the Uyghur Human Rights Project (UHRP), who
was a key player in lobbying the US Congress to pass the Uyghur Human
Rights Policy Act of 2019.

◆The UAA’s leadership consists of employees of the US
government, Radio Free Asia, and the military-industrial complex.

Nury Turkel, former president (2004-2006), co-founded the UHRP
with the NED. In 2020, Turkel was appointed a commissioner on the US
Commission on International Religious Freedom by Speaker of the House
of Representatives Nancy Pelosi.

Rebiya Kadeer, former president (2006-2011), is a longtime
figurehead of overseas “East Turkistan” forces. Kadeer’s husband, Sidik
Rouzi, worked for US government media outlets Voice of America and
Radio Free Asia. Under Kadeer’s leadership, the WUC and the UAA
forged close ties with the Bush administration.

Ilshat Hassan Kokbore, former president (2016-2019), has worked
with Booz Allen Hamilton, a notorious private US military and
intelligence contractor, since 2008. Edward Snowden was employed at
the firm when he decided to blow the whistle on its invasive,
all-encompassing system of mass surveillance.



16

Omer Kanat, former vice president, serves as WUC’s Chairman of
the Executive Committee. He has a lengthy history of working with the
US government, from serving as senior editor of Radio Free Asia’s
Uyghur Service from 1999 to 2009, to covering the US wars in Iraq and
Afghanistan and interviewing the Dalai Lama for the network.

Rushan Abbas, former vice president, is the US National Security
Agency’s favorite human rights activist and became the first Uyghur
journalist and Uyghur news anchor when the US Congress funded the
establishment of the Uyghur department of Radio Free Asia in 1998. She
went to the United States in 1989 to study genetic engineering. After
graduation, she married a Turkish-American and stayed in the United
States, and was later employed by the CIA. She often boasted in her
biography of her “extensive experience working with US government
agencies, including Homeland Security, Department of Defense, State
Department, and various US intelligence agencies”. She served as a
“consultant at Guantanamo Bay supporting Operation Enduring
Freedom” during the Bush administration’s so-called war on terror.
Following a disastrous publicity appearance on Reddit’s “Ask Me
Anything” Q&A forum, during which participants blasted Abbas as a
“CIAAsset” and US government collaborator, she has attempted to scrub
her biographic information from the internet. Abbas currently heads the
Campaign for Uyghurs, a WUC affiliate organization.

The current leadership of the UAA includes:
President Kuzzat Altay. Nephew of Rebiya Kadeer, Kuzzat Altay is

fervently anti-communist and pro-US. He is known to have glorified the
“East Turkistan” separatist movement, comparing it to the founding of the
State of Israel.

Secretary Elfidar Iltebir. Her sister, Elnigar Iltebir, was appointed
under the Trump administration as Director for China in the White House
National Security Council. Their father, Ablikim Baqi Iltebir, worked for
US government-funded media outlet Radio Free Asia from February 2000
to August 2017.

Treasurer Arslan Khakiyev. Khakiyev worked for Radio Free Asia for
18 years. His wife, Gulchehra Hoja, has been with Radio Free Asia since
2001.

◆In 2004, the NED helped the UAA to found the Uyghur Human
Rights Project (UHRP), and became its primary funder. Between 2016
and 2019 alone, the NED granted the UHRP US$1.2447 million.
UHRP-affiliated projects such as Advocacy and Outreach for Uyghur
Human Rights and Advocating for Uyghur Human Rights through
Artistic Interaction have also received considerable funding. The UHRP
has brought in main leaders of the WUC such as Nury Turkel and Omer
Kanat. Many holding senior management positions in the NED have



17

joined the UHRP, such as former NED Vice President Louisa Greve, now
serving as Director of Global Advocacy for the UHRP.

https://thegrayzone.com/2020/03/05/world-uyghur-congress-us-far-rig
ht-regime-change-network-fall-china/

https://thegrayzone.com/2021/03/31/china-uyghur-gun-soldiers-empir
e/

IX. The so-called “Xinjiang Victims Database” poorly put together by
anti-China forces is an ill-motivated and baseless project designed purely
for political manipulation.

In recent years, anti-China forces have concocted the “Xinjiang Data
Project”, “Xinjiang Victims Database” and “Uyghur Transitional Judicial
Database” by gathering made-up “witness accounts” to misrepresent
Xinjiang to the world. Research and verification shows that, of the 12,050
names listed in the three “databases”, 1,342 are simply non-existent.
Among the 10,708 real names, 6,962 are people living a normal life;
3,244 are convicted for crimes of endangering public security, violent
terrorism or other criminal offences; 238 are dead of causes such as
illness, and 264 are living outside China. Here is the truth about some of
the much reported cases in the so-called “databases”.

◆The first category of those cases involve people who fabricated
personal experiences.

Some of the “witnesses” in the “databases” are, in fact, hired by
Western anti-China forces. These “witnesses” act out the made-up stories
to smear Xinjiang abroad and make a living out of it. They choose to be
the pawns of Western anti-China forces in exchange for refugee status
and material benefits, making up one lie after another about their
so-called experience in the vocational education and training centers only
to be busted by the truth time and again.

1. Sayragul Sauytbay
Sayragul Sauytbay, female, born in 1976, is from Zhaosu County of

Xinjiang.
(1) Activities outside China
Sayragul Sauytbay claimed to have been an instructor at a

“rehabilitation class” and accessed classified documents before leaving
China, and to be able to prove that 2,500 people were interned where she
worked.

On 12 December 2019, Sayragul Sauytbay claimed in a video clip
released by the BBC that during her days at the “detention camp”, she
had been beaten on the head by an electric baton and her personal
freedom was restricted, and that surveillance cameras were installed in all



18

the classrooms, dormitories and bathrooms in the “camp”.
On 4 March 2020, Sayragul Sauytbay received the US State

Department’s annual International Women of Courage Award. Mike
Pompeo said at the awards ceremony, “Today we also honor Sayragul
Sauytbay. Formerly a medical doctor, she was separated from her family,
tortured, imprisoned, and faced execution because of her courage to
simply speak the truth.”

On 20 April 2020, Japanese manga artist Tomomi Shimizu drew
cartoons telling a story of “persecution” from the perspective of Sayragul
Sauytbay, picturing her as the “survivor of re-education camp”.

(2) Reality check
In April 2016, Sayragul Sauytbay was appointed head of the Central

Kindergarten of Chahanwusu Town, Zhaosu County, Ili Kazakh
Autonomous Prefecture. On 19 March 2018, she became an elementary
school teacher in Chahanwusu. Half a month later, on 4 April, she asked
for leave from the school. The next day, she left China illegally.

To set the record straight, first of all, Sayragul Sauytbay lied about her
experience. She claimed to be a medical-university graduate who had
worked as a doctor, but the truth is she only attended nursing course at a
vocational school in Ili and has never been a doctor. She initially said she
was an instructor at an education and training center, but later claimed to
be a victim interned and tortured, subjected to medical experiment and
forced to eat pork in the “concentration camp”. As a matter of fact, she
has never worked or studied at any education and training center, still less
been subjected to any compulsory measure. Her whole account of the
center is nothing but smear and slander.

Second, Sayragul Sauytbay is a criminal suspect. On 5 April 2018,
she left China illegally carrying a Chinese border pass. Her conduct
violated the provisions of Article 322 of the Criminal Law of China on
illegal border crossing. In June 2015 and December 2016, she obtained
two loans totaling 470,000 yuan from the rural credit cooperative of
Chahanwusu Town with forged real estate purchase contract and
guarantor’s signature and fake documents. To this day, she has yet to
repay 398,000 yuan worth of debt. Her conduct violated the provisions of
Article 193 of the Criminal Law of China on loan fraud. Due to her
criminal offences, she has been listed online as a wanted person by the
public security authorities according to legal procedures.

Third, Sayragul Sauytbay has a record of dishonest behavior. When
she was head of the Central Kindergarten of Chahanwusu Town, she took
advantage of her position and appropriated performance bonuses, which
hurt the interests of her fellow colleagues. As a result, she was removed
from office by the local education authorities in accordance with laws and
regulations. Before illegally crossing the border, she talked her younger



19

sister Panar into obtaining a loan worth 45,000 yuan and buying her car,
but she never transferred ownership of the vehicle to Panar, much to
Panar’s resentment.

2. Mihrigul Tursun
Mihrigul Tursun, female, born in 1985, is from Qiemo County of

Xinjiang. In August 2010, she registered for marriage with an Iranian in
China, and in January 2012, with an Egyptian in Egypt. In April 2015,
she gave birth to triplets in Egypt. Two of her children were registered for
permanent residence in China in October 2015, and another was entrusted
to the care of her husband’s cousin. On 22 April 2018, Mihrigul Tursun
left China with her husband and two children.

(1) Activities outside China
Mihrigul Tursun went to the United States in April 2018. There, she

attended a hearing of the US Congressional-Executive Commission on
China as a witness, and gave false testimony citing her so-called
“personal experience”. In her interviews with CNN and other media
outlets, she claimed that she was detained by the police in a
“concentration camp”, and was forced to take or get injected with
unknown medicines. She claimed that people detained there were
suffering from torture everyday, and she herself witnessed the death of
nine women. She said that one of her sons died in the Urumqi Children’s
Hospital, and nobody told her why he was admitted for treatment.

(2) Reality check
First, Mihrigul Tursun was fully free in China except for the 20 days

under criminal detention. On 21 April 2017, she was criminally detained
by the Public Security Bureau of Qiemo County on suspicion of inciting
ethnic hatred and discrimination. She was confirmed to have infectious
diseases. The Bureau revoked the compulsory measures on 10 May 2017
out of humanitarian considerations. Between 2010 and 2017, she made 11
trips between China and countries including Egypt, the United Arab
Emirates, Thailand and Turkey.

Second, Mihrigul Tursun had never studied in any vocational
education and training center, nor had she ever been forced to take any
medicine. She claimed that the drugs and medicine she was injected with
in the “concentration camp” caused her infertility. As verified by
investigation, there was no sterilization record, and her parents said that
she was fertile.

She also lied about her younger brother, claiming that he was abused
to death in a vocational education and training center. When hearing this,
Akbar Tursun, her “dead” brother, stated publicly that Mihrigul was a
habitual liar, and that she had not only lied about his death, but also
rumored about watching others die.



20

Third, Mihrigul Tursun’s son did not die when receiving treatment in
Urumqi. One of her sons, due to illnesses such as pneumonia,
hydrocephalus and right-side indirect inguinal hernia, was taken to
Urumqi Children’s Hospital by Mihrigul Tursun herself and her family.
The boy was hospitalized for treatment from 14 to 19 January, from 6 to
12 May and from 4 to 8 November in 2016. In April 2018, Mihrigul
Tursun and her husband left China with this child.

3. Zumrat Dawut
Zumrat Dawut, female, born in 1982, is from Urumqi of Xinjiang.

She left China in January 2019.
(1) Activities outside China
Since 20 September 2019, in interviews with Radio Free Asia and

other media outlets, Zumrat Dawut claimed to have been interrogated by
the public security departments in Xinjiang and detained in a vocational
education and training center for reasons including being married to a
Pakistani. She alleged that she had been brutally persecuted, forced to
take contraceptives with other women detained there, and forced to
undergo sterilization with her uterus resected. She also asserted that she
was served a pork dish in the Han family that her family was paired up
with. On 24 September and 2 October 2019, she attended as a witness and
gave false testimony at a panel discussion on “international religious
freedom” and a seminar on “human rights crises in Xinjiang” held by the
US State Department. On 12 October, she said that her neighbor in
Xinjiang told her that her father had died after multiple rounds of police
interrogations.

(2) Reality check
First, Zumrat Dawut had never studied in any vocational education

and training center. This was confirmed by her fifth eldest brother
Abduheili Dawut in an interview.

Second, Zumrat Dawut had never undergone any forced sterilization.
Before she gave birth to her third child in the Urumqi Maternal and Child
Health Hospital in March 2013, she had signed a delivery consent form,
agreeing to a cesarean section and tubal ligation, and she received the
surgeries at the hospital. She never had a forced sterilization, not to
mention any hysterectomy.

Third, the so-called “pork dish” was a sheer fabrication. The
paired-up family she referred to is the family of Zhao Qilin, the paired-up
family of her fifth eldest brother Abduheili Dawut. In January 2018, Zhao
Qilin invited Abduheili Dawut, his wife Horqiz Ahmat and his sister
Zumrat Dawut over to his home. Zhao’s mother cooked for the guests.
There is no chance that Zhao’s mother, an ethnic Hui herself, would ever
prepare a pork dish. The two families took a picture when having dinner



21

together.
Fourth, Zumrat Dawut’s father had never been detained. According to

her fifth eldest brother Abduheili Dawut, their father had been living with
his children all along, and had never been investigated or detained. Their
father passed away due to coronary heart disease. Zumrat Dawut’s claim
that her father died after police interrogations was a complete lie.

4. Gulzira Auelhan
Gulzira Auelhan, female, born in 1979, is from Yining County of

Xinjiang.
(1) Activities outside China
In an interview with the BBC on 15 January 2020, Gulzira Auelhan

claimed that she had been detained for 15 months, during which she was
tortured and injected with unknown medicine. She purported that she had
worked in a glove factory after being released and had to report to the
police on her whereabouts, and that her husband was also under
surveillance after he was released.

(2) Reality check
First, Gulzira Auelhan defaulted on a bank loan. It was found out that

she, along with four others in her village as co-guarantors, borrowed
40,000 yuan from the Yining County Rural Credit Cooperative. She never
paid back the interest of the loan even after it had matured, and was
blacklisted by the bank.

Second, she has a record of dishonest behavior. In her interview with
The Globe and Mail, she said that her life goal was to bring up her
children. Yet facts proved otherwise. She has no biological child, and has
been indifferent to her three stepdaughters of her third husband. After she
left China, she even asked her stepdaughters to pay her debts.

5. Tursunay Ziyawudun
Tursunay Ziyawudun, female, born in 1978, is from Xinyuan County

of Ili Prefecture of Xinjiang.
(1) Activities outside China
After leaving China on 26 September 2019, Tursunay Ziyawudun had

several interviews by the BBC and other foreign media outlets, during
which she claimed that women detained at the education and training
centers had to either undergo surgical sterilization or take medicine to
stop menstruation, and that she was forced to undergo irreversible tubal
ligation and sterilization. In an interview with the BBC on 2 February
2021, she said she had “experienced and seen sexual abuse”.

(2) Reality check
First, Tursunay Ziyawudun has never had any medical record of

contraceptive operation.



22

Second, what she said in the interviews is inconsistent. In an
interview with the BBC this year, she said that police at the center
knocked her on the floor and kicked her in the abdomen, and she almost
passed out. However, in an interview with the American website
Buzzfeed last year, she said “I wasn’t beaten or abused.” She claimed that
she was under house arrest from January to June 2019. But her passport
was issued on 13 March 2019, and passports must be applied in person at
government agencies. If she were under house arrest, how could she go
out to apply for her passport?

6. Rahman Shanbay
Rahman Shanbay, female, born in 1987, is from Tekes County of

Xinjiang.
(1) Activities outside China
After leaving China on 19 December 2018, she was interviewed by

The Globe and Mail and other foreign media outlets. She claimed that she
was interned in a room with 24 women, and was chained with handcuffs
and shackles for one week because the application “WhatsApp” was
installed on her cell phone.

(2) Reality check
First, Rahman Shanbay underwent investigation in accordance with

the law. She was inquired by local police after being reported to have
stored terrorist and extremist audios and videos on her cell phone and
watched them frequently. Given the minor nature of her crime, her
confession and remorse, she received only admonition as required by law.

Second, Rahman Shanbay was never interned. Her mother Danishban
Musa said “my daughter indeed went to a police station and was
subjected to inquiry because she was influenced by religious extremism
and was suspected of committing a crime. However, she came back only
three hours later, and since then she has stayed at home, helping me and
my husband take care of the cattle.”

◆The second category of those cases involve people who fabricated
stories about their relatives.

Some anti-China individuals staying abroad fabricated lies about their
relatives being arrested, persecuted or missing, in an attempt to garner
sympathy from the international community and serve their schemes.
Such unfounded claims are seriously misleading to the international
community. Even their relatives in China have spoken out to debunk their
lies.

1. Ferkat Jawdat
Ferkat Jawdat, male, born in 1992, is from Yining City of Xinjiang.



23

(1) Activities outside China
After going to the United States on 23 January 2011, Ferkat Jawdat

organized “collective testimony” in several other countries, pieced
together information of trainees at the so-called “concentration camps”
and led the allegation campaign “Me Too Uyghur”. He claimed that his
mother was detained in a “concentration camp” for 12 months and
imprisoned for three months. In March 2019, he was “received” by Mike
Pompeo as one of the so-called “survivors of internment camps” and their
family members.

(2) Reality check
Ferkat Jawdat and his father, brother and two sisters live in the United

States. His mother Minawar Tursun leads a normal life in China. As
Minawar Tursun said, she has video calls with her son almost every day.

2. Kuzzat Altay
Kuzzat Altay, whose real name is Kuzzat Mamat, is nephew of

Rebiya Kadeer, former head of the World Uyghur Congress. Born in 1984,
he is from Urumqi of Xinjiang and now lives in the United States. On 26
October 2019, Kuzzat Mamat became president of the Uyghur American
Association.

(1) Activities outside China
At a press conference at the US Congress held by the Coalition to

Advance Religious Freedom in China, an anti-China organization, as well
as in interviews since February 2019, he claimed that his father Mamat
Qadir was arrested and probably had died.

(2) Reality check
It has been verified that Kuzzat Altay’s father Mamat Qadir lives a

normal life in Urumqi.

3. Guljahra Qeyum
Guljahra Qeyum, female, born in 1973, is from Urumqi of Xinjiang.

She is a journalist and news presenter of the Uyghur language department
of Radio Free Asia and a member of the Uyghur American Association.
On 8 May 2017, she was listed online as a wanted person by the public
security authorities on suspicion of joining a terrorist organization.

(1) Activities outside China
In July 2018, Guljahra Qeyum attended a meeting of the US

Congressional-Executive Commission on China and said that her parents
were detained in an internment camp. In March 2019, she was “received”
by Mike Pompeo as one of the so-called “survivors of internment camps”
and their family members.

(2) Reality check
Guljahra Qeyum’s parents lead a normal life. Her 79-year-old father



24

Abduqeyum Ghoja suffers from paralysis caused by cerebral infarction.
Her mother Chimangul Zikir, aged 73, has several medical conditions
including cardiac disease, hypertension and varicose veins in calves, and
she needs to take care of her husband at home. They expressed no interest
in traveling abroad due to poor health.

4. Yiminjan Sadul
Yiminjan Sadul, male, born in 1965, is former associate professor of

the History Department of the Xinjiang Islamic Institute.
(1) False story by foreign media
Yiminjan Sadul’s daughter Samre Yiminjan claimed that her father

was arrested by the authorities in Xinjiang for publishing an Arabic
grammar book in 2014, and that she learned in November 2019 that he
was sentenced to 15 years’ imprisonment for the “crime of inciting and
advocating extremist ideology”. On 13 February 2020, a Washington Post
journalist published an article entitled “Boston Uighur Woman
Champions Her Father’s Release”, claiming that Samre Yiminjan’s father
Yiminjan Sadul was detained by Chinese officials and arrested over
charges of extremism.

(2) Reality check
It has been verified that Yiminjan Sadul lives a free life.
5. Arpat Arkin
Arpat Arkin, male, born in 1997, is from Yining City of Xinjiang. On

29 October 2015, he travelled abroad and joined the World Uyghur
Congress.

(1) Activities outside China
In February 2019, Arpat Arkin tweeted that his mother had been put

in a “concentration camp” since late 2017, and his father Arkin Tursun
was arrested on March 2018 and sentenced to 7 or 11 years in prison. In
March 2019, he was “received” by Mike Pompeo as one of the so-called
“survivors of internment camps” and their family members.

(2) Reality check
Arpat Arkin’s mother, younger sister and younger brother are all

living a normal life. His father Arkin Tursun was sentenced to 20 years’
imprisonment by the People’s Court for inciting ethnic hatred and
discrimination and for cover-up. Arkin Tursun confessed to all the
charges and is now in good health and serving his time in prison.

6. Reyhan Asat
Reyhan Asat, female, born in 1981,is from Urumqi of Xinjiang.
(1) Activities outside China
On 9 May 2020, The New York Times published an article claiming

that Reyhan Asat, a Uyghur in the United States, said in an interview that



25

her younger brother Akbar Asat was arrested in Xinjiang when he
returned to China for participating in the activity of the International
Visitor Leadership Program (IVLP) held by the US State Department in
2016, and was then sentenced to 15 years’ imprisonment by the Chinese
government for inciting ethnic hatred. She called on the IVLP organizers
to pay attention to this case and urge the Chinese government to release
her brother Akbar Asat.

(2) Reality check
Reyhan Asat’s younger brother Akbar Asat was sentenced to 15 years

in prison for inciting secession by the People’s Court in accordance with
the law. He confessed to the charge and is now serving his sentence and is
in good health. He was sentenced for violating China’s law. It has nothing
to do with whether he had participated in relevant activities in the US.

7. Mamut Abdureyim
Mamut Abdureyim, male, born in 1978, is from Urumqi of Xinjiang,

and is now living in Australia.
(1) False story by foreign media
Mamut Abdureyim said in a CNN interview that he had “lost contact”

with his wife Arem Ablat and his children since April 2017, and that he
couldn’t go back to China for fear of his own safety.

(2) Reality check
Mamut Abdureyim has long indoctrinated his wife Arem Ablat with

religious extremist and violent terrorist ideologies. After leaving China on
30 November 2012, she took part in religious extremist activities many
times, and incited other people in China to travel abroad to prepare for
terrorist activities.

On 6 December 2015, tasked by terrorist organizations, Arem Ablat
returned to China, where she instigated and coaxed other people into
leaving the country to join terrorist organizations abroad and launching
terrorist activities. On 19 June 2020, she was sentenced to nine years in
prison for instigating ethnic hatred by the People’s Court in Kashgar. She
is now serving her sentence.

Mamut Abdureyim’s daughter now lives with his father Abdureyim
Mamut and attends the No.1 Primary School of Kashgar. His son lives
with his mother-in-law Patima Abdurusul and attends a kindergarten in
Kashgar. Mamut Abdureyim has never returned to China to take care of
his children and family since he left the country on 14 September 2012.

◆The third category of those cases involve the so-called “witnesses”
whose experiences were in fact fabricated.

There are a large number of people whose identities have been
fabricated, distorted and exploited in the so-called Xinjiang-related



26

“databases”. For instance, Tayir Asan, a doctor of the Gastroenterology
Department of the People’s Hospital in Kuqa of the Aksu Prefecture;
Aysham Sadik, a retired teacher; Gulbahar Mamat, a kindergarten teacher
in Zepu County, Kashgar Prefecture; Tayir Talip, a writer and retired
editor of Kashgar Daily; Anwar Dawut, Omar Ali and Abdukeyum Dawut
in Pishan County, Hotan Prefecture, and so on. All of them were allegedly
“detained” according to the Western anti-China forces, when, in fact, all
of them are living a normal life. Among them, Yilpan Yezmujan, a
football player, is training at the Suning football club in Jiangsu Province;
Isak Payzulla, an editor of Hami Daily, and the Zaram Talips, retired
officials from the Committee of Ethnic and Religious Affairs in Hami,
attended in person the fifth press briefing on Xinjiang-related issues on 2
March 2020 to debunk the rumors.

◆The fourth category of those cases involve people who have been
prosecuted on criminal charges in accordance with the law.

In the so-called Xinjiang related “databases”, there are some who
were sentenced in accordance with the law for violating China’s laws.
They are by no means the “victims”. For example, Sami Bary from
Turpan was sentenced to life imprisonment for organizing, leading and
joining terrorist organizations and for murder; Akbar Yimin from Urumqi
was sentenced to 25 years in prison for organizing and leading organized
crime of a gangland nature, forced transaction, robbery and unlawful
detention; Ahat Wuji from Baicheng County in Aksu was sentenced to 20
years in prison for attempted murder and provocative and disturbing acts;
Abdurehman Abdukerem from Zequ County in Kashgar was sentenced to
four years in prison for child molestation. It is simply preposterous that
the Western anti-China forces should “cry foul” for these criminals.


	(1) Activities outside China
	(2) Reality check

